Opracowania
Głównymi zadaniami Miejskiej Pracowni Urbanistycznej są:
- sporządzanie projektów planu ogólnego miasta Łodzi i zmian tego dokumentu,
- sporządzanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla miasta Łodzi i zmian planów obowiązujących,
- wykonywanie czynności formalno-prawnych związanych ze sporządzaniem, uzgadnianiem i uchwalaniem planu ogólnego miasta Łodzi oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- sporządzanie oraz pozyskiwanie opracowań specjalistycznych do sporządzanych przez Pracownię projektów planu ogólnego i planów miejscowych,
- prowadzenie rejestru miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, przechowywanie i ewidencjonowanie planów miejscowych.
Zarówno plan miejscowy jak i plan ogólny są sporządzane przez prezydenta miasta i uchwalane przez radę miasta. Zasady i tryb ich sporządzania określa ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jednolity Dz. U. z 2023 r. poz. 977 z późniejszymi zmianami).
Plan ogólny – w trakcie sporządzania
Plan ogólny to dokument planistyczny uchwalany dla całego obszaru miasta będący aktem prawa miejscowego. Ustalenia zawarte w planie ogólnym będą wiążące zarówno dla planów miejscowych jak i dla decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Plan ogólny miasta Łodzi zastąpi Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Łodzi.
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego – będzie obowiązywało do 31.12.2025
Studium to najważniejszy dokument określający politykę przestrzenną. Jako dokument o charakterze ogólnym nie odnosi się do pojedynczych nieruchomości, ale do miasta jako całości.
Składa się on z dwóch części:
- uwarunkowań
- kierunków rozwoju
Pierwsza z nich dotyczy oceny obecnego stanu miasta natomiast druga wyznacza kierunki jego rozwoju, czyli politykę przestrzenną miasta. Obie części posiadają część tekstową oraz graficzną.
Studium, w odróżnieniu od planu miejscowego, nie jest aktem prawa miejscowego (czyli nie stanowi podstawy do wydawania decyzji administracyjnych). Ustalenia studium są wiążące dla planów miejscowych, dlatego istotne jest zapoznanie się z jego treścią i uczestniczenie w procesie jego powstawania.
Określa się w nim w szczególności kierunki zmian w strukturze przestrzennej oraz przeznaczeniu terenów, zasady ochrony środowiska, zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, kierunki rozwoju komunikacji, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego i inne.
Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego (MPZP)
Sporządzane są w celu ochrony i kształtowania ładu przestrzennego poprzez ustalenie przeznaczenia terenów oraz określenie sposobów ich zagospodarowania i zabudowy. Opracowanie to składa się z części tekstowej i graficznej. MPZP muszą być zgodne z zapisami zawartymi w studium lub planie ogólnym (w zależności od terminu rozpoczęcia procedury sporządzania planu i jego etapu sporządzania w momencie wejścia w życie planu ogólnego). Każdy plan miejscowy jest aktem prawa miejscowego i jest podstawą do wydawania decyzji administracyjnych. Realizowane przedsięwzięcia inwestycyjne musza być zgodne z zapisami planu miejscowego.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego określa m.in.:
- przeznaczenie terenów,
- linie rozgraniczające o różnym przeznaczeniu lub zasadach zagospodarowania,
- rozmieszczenie inwestycji celu publicznego,
- zasady ochrony i kształtowania ładu przestrzennego,
- zasady ochrony środowiska oraz
- zasady ochrony dziedzictwa kulturowego,
- parametry i wskaźniki kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu,
- zasady i warunki scalania i podziału nieruchomości.
Procedura sporządzania projektów miejscowych planów oraz planu ogólnego
Wnioski i uwagi do planów/planu ogólnego
WNIOSKI przyjmowane są na początku procedury planistycznej.
Każda osoba/firma/instytucja chcąca wpłynąć na charakter zmian przestrzennych ma taką możliwość poprzez złożenie wniosku do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego/planu ogólnego w terminie wskazanym w ogłoszeniu Prezydenta Miasta Łodzi o przystąpieniu do sporządzenia planu miejscowego/planu ogólnego.
UWAGI przyjmowane są do projektu planu miejscowego/planu ogólnego.
W ramach wyłożenia do publicznego wglądu/konsultacji społecznych każda osoba/firma/instytucja ma możliwość złożenia uwagi do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego/planu ogólnego w terminie wskazanym w ogłoszeniu Prezydenta Miasta Łodzi o rozpoczęciu konsultacji społecznych dotyczących projektu planu miejscowego/planu ogólnego.
Zarówno WNIOSKI jak i UWAGI do dokumentów planistycznych należy składać zgodnie z wymogami określonymi w ogłoszeniu z wykorzystaniem formularza zgodnego z rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 13 listopada 2023 r. w sprawie wzoru formularza pisma dotyczącego aktu planowania przestrzennego (Dz. U. poz. 2509). Wniosek bądź uwagę należy składać na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej, w tym za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej (e-mail: mpu@mpu.lodz.pl, ePUAP), na formularzu w postaci papierowej lub w formie dokumentu elektronicznego. Wnioski bądź uwagi składane w postaci papierowej należy składać na adres Miejskiej Pracowni Urbanistycznej w Łodzi, al. Tadeusza Kościuszki 19, 90-418 Łódź.
Czemu służą opracowania planistyczne?
W dużym skrócie: poprawie jakości życia każdego mieszkańca miasta. Komfort przebywania w ośrodku miejskim zależy od szeregu czynników o charakterze społecznym, ekonomicznym i technicznym, a także – co nie mniej istotne – struktury przestrzennej miasta. Racjonalne, zrównoważone gospodarowanie przestrzenią należy do jednego z priorytetowych zadań samorządu terytorialnego, realizowanego m.in. przy pomocy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
W planowaniu i zagospodarowaniu uwzględnia się zwłaszcza:
- ochronę ładu przestrzennego,
- walory architektoniczne i krajobrazowe,
- ochronę środowiska,
- ochronę dziedzictwa kulturowego, zabytków i dóbr kultury współczesnej,
- ochronę zdrowia oraz bezpieczeństwa ludzi i mienia, oraz potrzeby osób niepełnosprawnych,
- walory ekonomiczne przestrzeni,
- prawo własności,
- potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa,
- potrzeby interesu publicznego.